رایانش ابری چیست؟

یکی از بهترین تعاریف این حوزه، مربوط به مؤسسه ملی فناوری و استانداردها (NIST) می باشد:
"رایانش ابری مدلی است برای فراهم کردن دسترسی آسان، بر اساس تقاضای کاربر از طریق شبکه، به مجموعه‌ای از منابع رایانشی قابل تغییر و پیکربندی (مثل: شبکه‌ها، سرورها، فضای ذخیره‌سازی، برنامه‌های کاربردی و سرویس‌ها) که این دسترسی بتواند با کمترین نیاز به مدیریت منابع یا نیاز به دخالت مستقیم فراهم‌کننده سرویس، به سرعت فراهم شده یا آزاد گردد."
به زبان ساده تر، رایانش ابری، مدلی است که در آن مجموعه‌ای از منابع، می‌توانند بر اساس درخواست کاربر و بر بستر یک شبکه در اختیار وی قرار گیرند.
اگر کمی از فضای فناوری اطلاعات فاصله بگیریم، وسایط حمل و نقل عمومی مثال بسیار خوبی برای درک مفهوم فوق است. ما در زمان استفاده از مترو، مالک آن نیستیم، اما اجازه‌ی استفاده از آن را برای مدت و مسیر مشخصی، در اختیار میگیریم و از منافع آن بهره مند می‌شویم. مسلما امکان برپا سازی شبکه‌ی حمل و نقلی به وسعت و ابعاد مترو، برای هیچ یک از استفاده کنندگان، میسر و مقرون به صرفه نیست. اما همه‌ی استفاده کنندگان از آن، می‌توانند به ساده‌ترین و ارزان‌ترین شکل ممکن از مزایای آن بهره مند گردند.

رایانش ابری به چه اشکالی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

تکنولوژی رایانش ابری را می‌توان از نقطه نظرهای گوناگونی دسته‌بندی نمود. از منظر حوزه‌ی ارائه سرویس، رایانش ابری در سه دسته‌ی کلی طبقه‌بندی می‌شود:

  1. Infrastructure as a Service (IaaS) یا زیرساخت به عنوان سرویس: در این گونه از رایانش ابری، زیرساخت مورد نیاز در بستر شبکه در اختیار قرار می‌گیرد. سرورهای اجاره‌ای گونه‌ای از این نوع خدمات رایانش ابری هستند.
  2. Platform as a Service (PaaS) یا بستر به عنوان سرویس: در این گونه، بستر مورد نیاز از طریق شبکه در اختیار استفاده کننده قرار می‌گیرد. زمانی که برای میزبانی وب سایت شرکت خود، از خدمات هاستینگ یک شرکت استفاده می‌کنید، در واقع در حال استفاده از "بستر به عنوان سرویس" هستید. در واقع در PaaS، ما تنها به بخشی از زیرساخت، به همراه بستری برای بر پا سازی سرویس مورد نیاز خود، دسترسی داریم.
  3. Software as a Service (SaaS) یا نرم‌افزار به عنوان سرویس: در این گونه، یک نرم افزار به عنوان سرویس نهایی، از طریق شبکه در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. مثلا سرویس Gmail و سایر سرویس‌های ایمیل مشابه، نوعی از "نرم‌افزار به عنوان سرویس" هستند.

ذکر این نکته ضروری است که در هر سه گونه ی مورد اشاره، ما در حال استفاده از منابع مورد نیاز خود از طریق شبکه هستیم و به همین جهت مرزبندی مطلق بین این سه گونه در بسیاری مواقع نشدنی است. و در فضای واقعی، این سه گونه، در بر گیرنده‌ی یکدیگر هستند. به عنوان مثال، زمانی که ما در حال استفاده از سرویس Gmail، بخش‌هایی از زیر ساخت و بستر تدارک دیده شده برای ارائه سرویس نرم‌افزار مورد نظر را نیز استفاده می‌کنیم. تصویر زیر، دیدگاه بهتری نسبت به این طبقه‌بندی در اختیار ما قرار خواهد داد.


بازار ابری استفاده ,سرویس ,رایانش ,ابری ,مورد ,اختیار ,رایانش ابری ,به عنوان ,در اختیار ,عنوان سرویس ,استفاده ازمنبع

انواع تبلیغات در فضای ابری

موثرترین روشهای تبلیغاتی در فضای ابری

چگونه در فضای ابری تبلیغات کنیم؟

گزارش IDC درباره بازار فضای ابری

رایانش ابری چیست؟

ورود هواوی به بازار ابری

درآمد از بازار سرویس‌های ابری

مشخصات

آخرین جستجو ها

خرید اینترنتی موضوعات عمومی موبو نیوز fizik1srttu فروشگاه ایران زیبا adobe world download and education گیل فان | دنیای فیلم و سریال شرکت سازنده پارکینگ مکانیزه طبقاتی مجله اینترنتی جوان