عصر آی.سی.تی،افزایشسرعتبازشدنمحتوایتحتوب،کاهشقابلتوجهبارترافیکرویسروریاسرورهایاصلیمیزبانوبسایتیاسرویسوب،ایجادپایداریدردسترسیبهوبسایتیامحتواوهمچنینمحافظتدرمقابلحملاتمتداولوبوبهخصوصحملاتسنگین DDoS ازمزایایاستفادهازاینخدماتاست. درایرانکمترشرکتیادعامیکندکهمیتواندچنینخدماتیباکیفیتبالاارایهدهد.
ازمعدودشرکتهایفعالدراینزمینه،ابرآرواناست. اینشرکتکهاززیرمجموعههایهلدینگفناپبهحسابمیآید،فعالیتخودراازسال۹۴آغازکردهاست. براساسآنچهدروبسایتاینشرکتمنتشرشده،اینشرکتبادراختیارداشتن۳۰پاپسایتـ نقطهحضوریانقطهدسترسیـدرنقاطمهمجهان،عرضهکننده «زیرساختیکپارچهیابری» است. اینشرکتبهدلیلسهمقابلتوجهدربازارفناوریاطلاعاتوتقریبابدونرقیببودنشموجبشدهطرفقراردادبسیاریازشرکتهایبزرگخصوصیودولتیباشد.
موضوعاصلیدربارهاینشرکت،نهادعایمدیرانآنمبنیبراستفادهازنخبگاندراینشرکت،باسهمبازارومشتریانیانوعخدماتآناست،بلکهموضوعاصلیکیفیتخدماتیاستکهاینشرکتارایهمیکند. بهنظرمیرسدبدونرقیببودناینشرکتزمینهایشدهتامشتریانبزرگکهنیازبهزیرساختهایوسیعیبرایفعالیتهایخوددارند،صرفامتوسلبهاینشرکتباشندودرصورتبروزمشکلازسویاینشرکتجزباصبوریاقدامدیگریمبنیبرانتقالبهشرکتدیگرارایهدهندهچنینخدماتینکنند.
براساسگزارشهایبرخیمشتریان،اینشرکتباوجودتبلیغاتوسیعخود،بهخوبینتوانستهنیازمشتریانرادرارایهسرویسباکیفیتبرآوردهسازد.
براینمونهیکیازشرکتهایاستارتآپیدرحوزهحملونقلبارهبهدلیلپایینبودنکیفیتخدماتابرآوراننتوانسته،خدماتقابلتوجهیبهمشتریانخودبدهد. یکیازمدیراناینشرکتدراینبارهمیگوید: « ابرآورانابرهمنیستوفقطچندتاسروردردودیتاسنترمستقرکردهودردوماهگذشتهچندباربهعلتمشکلات DNS ازکارافتادهاست. همچنینیکبارهارددیسکسرورمشکلدارشدهبودکهبیشازیکساعتباعثمختلشدنفرایندکاریماشد.»
ظاهرامشکلات DNS یکیازمشکلاترایجبرایشرکتابرآروانبودهومشتریانآنبهاینقضیهعادتکردهاند. درعینحالپایینبودنخدماتابرآروانصرفابهاینموضوعمحدودنبودهاست. چراکهطیچندروزپینگهایارتباطبیندودیتاسنترابرآروانحدود۴۰۰۰میلیثانیهبودهکهباعثکندشدنسرویسهایمشتریانشدهاست.
آخرینموردوجودایرادمربوطبهزمانثبتنامخریدارانخودروشرکتایرانخودرواستکهظاهراباکندیصورتمیگیرد.
هنگاممراجعهبهسایتایرانخودروبامعرفیخدماتازسویابرآورانبهعنوانسرویسدهندهفروشاینترنتیمواجهمیشوید،امادرادامهکارکندیروندثبتنام،بعضاخارجشدنازدسترسدرمراحلثبتنامومشکلاتازایندستافرادرانسبتبهادامهثبتنامخودروکلافهوسردرگممیکند.
موضوعدیگهکهموجبگلایهونیتیمشتریاناینشرکتخدماتابریشده،نحوهپاسخگوییبهمشتریاناست.
یکیازشرکتهاییکهمشکلفنیباابرآروانپیداکردهبوددراینبارهمیگوید:« نحوه پاسخگوییغیرمسئولانهوغیرفنینیروهایمثلاپشتیبانیاینشرکتابرآروانفقطدرحدعذرخواهیاست. طیسهبارتماسباتیمپشتیبانیآنهافقطگفتندداریمروشکارمیکنیموباکلیخواهشیهجوابنیمهفنیدادند.»
بدیهیاستانحصاردربازارودرعینحالگسترهمشتریانوکمبودنظرفیتپاسخگوییوزیرساختفنیمشکلاتیرابرایشرکتهاییمانندابرآروانبههمراهخواهدداشت. بنابراینتنهاراهحل،ایجادفضایرقابتیدربازار،تقسیممشتریانبهشرکتهایدیگروهمچنینتوسعهزیرساختهایفنیدرعینپاسخگوییمسئولانهاست.
______
* اسامیافراددرمصاحبهبهدلایلیکهخودشاندرخواستکردند،محفوظاستودرصورتنیازبیانخواهدشد.
موثرترین روشهای تبلیغاتی در فضای ابری
چگونه در فضای ابری تبلیغات کنیم؟